به گزارش قدس آنلاین و به نقل از میزان، حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آستانه ششم دی ماه روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی، با حضور سرزده در یکی از دفاتر اسناد رسمی قدیمی تهران به نمایندگی از جامعه سردفتری و همچنین کارگاه تصویربرداری از دفاتر دست نویس کانون سردفتران و دفتریاران، از زحمات جامعه سردفتری کشور تقدیر و تشکر کرد.
رئیس سازمان ثبت با اشاره به برخی شرایط در کشور که تأثیر زیادی بر درآمد دفاتر اسناد رسمی و کاهش معاملات داشته است افزود: در آمار ۹ ماهه این دفاتر، اسناد بیع و مبایعه نامه ۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که این ناشی از نوسانات اقتصادی است و لذا بحث افزایش تعرفه دفاتر اسناد رسمی نیز با جدیت پیگیری می شود.
معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه افراد و خانواده های زیادی از فعالیت در این دفاتر ارتزاق می کنند و مشکلات موجود باعث ایجاد گرفتاری های زیادی برای آنها شده است اظهار داشت: این مشکلات حتماً برطرف می شود و دفاتر اسناد رسمی به جایگاه اصلی و مهم خود بر می گردند.
بابایی با انتقاد از افزایش ۴ سال یک بار تعرفه های این بخش بر اساس ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی گفت: سازمان ثبت از پیگیری های صورت گرفته جهت اصلاح این ماده قانونی حمایت می کند چرا که تعیین تعرفه برای ۴ سال فعالیت این دفاتر با توجه به نوسانات اقتصادی اصلا منطقی نیست.
وی در این دیدار که خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران نیز وی را همراهی می کرد، با تأکید بر اصلاح ساختار این بخش و الگو برداری از تجارب خوب سایر کشورها و محول کردن وظایف و اختیارات جدید به این نهاد حقوقی پرسابقه خاطر نشان کرد: برخی از امور در سازمان ثبت خارج از بحث حاکمیتی است و قابل واگذاری به دفاتر اسناد رسمی به عنوان پیشخوان های متخصص و معتمد هستند و بسترهای ایجاد شده و بسیار خوب جهت بهره گیری از خدمات هوشمند و الکترونیکی در این دفاتر نیز این امکان را ایجاد می کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین با حضور در کارگاه تصویر برداری از دفاتر دست نویس کانون سردفتران و دفتریاران، از نزدیک در جریان روند تصویربرداری و مقدمات ایجاد آرشیو الکترونیکی این دفاتر قرار گرفت.
منبع: ایسنا
نظر شما